Bærum Kommunes Skolebehovsanalyse 2021 - 2040

Publisert av Henrik Nokhart den 26.05.21.

Kolsås Vel er invitert til å gi innspill til Skolebehovsanalysen for perioden 2021 - 2040.

Forslaget synes særlig å påvirke innbyggerne i Kolsås Vels område ved at;

● Hauger ungdomsskole foreslås etter hva vi forstår, nedlagt og erstattet en ny stor ungdomsskole på Gjettum.

● Vedtaket om nedleggelse av Hammerbakken skole opprettholdes. Det er ingen planer for oppgradering av hverken Bryn eller Hammerbakken avdeling. Ny skole på Bryn er planlagt først en gang mellom 2025 og 2030.

Kolsås Vel har følgende kommentarer til analysen:

1. Analysen bør reflektere Covid19 pandemien, og særlig erfaringer gjort i forhold til beredskap og betydning av denne type risiko for kommunale skoler, bruken av disse og de administrative og pedagogiske prosessene.

2. Analysen bør også reflektere den sterkt økte betydningen av behov for redusert klimagassutslipp og nasjonale bærekraftsmål særlig relatert til behovet for transport tilknyttet skoler.

3. Analysen mangler også kost/nytte analyser og kalkyler som tar opp i seg de mange dimensjoner en barne- og ungdomsskolene skal dekke i et nærmiljø. Analysen fokuserer for ensidig på bygningsbruk som skole og ikke som en del av en sosial infrastruktur og samspillet med denne infrastrukturen. Den omtaler flerbruk, gjenbruk og fleksibilitet i deler av dokumentet (side 7), men i fastsettelsen av de strategiske grepene (side 6) og konklusjonene om hva og hvor det skal bygges, forsvinner disse tankene. Dermed forsvinner andre viktige mål som trengs for å planlegge for fremtidens skole, men ender opp som en plan for en kapasitetsøkning av dagens skoleform og adskilt sosial infrastruktur.

4. Analysen bærer preg av at rådmannen har som hovedmål å redusere kostnad per elev ved å øke antall elever per skole. Vi tror ikke, og kan heller ikke se at det er redegjort for, at et viktig samfunnsbygg som en skole er, vil være mest samfunnsmessig lønnsom ved at den er stor og har mange elever. Dette vil i områder med mindre innbyggertetthet medføre lengre avstand mellom skolene og redusert medvirkning fra nærmiljøet i den døgnkontinuerlige læringsprosess som alle barn og ungdom befinner seg i.

5. Vi er også forundret over at analysen ikke i større grad tar opp i seg betydningen av en mer digital hverdag og betydning av denne utviklingen for skoleanleggene. Det siste året har gitt oss mange nye erfaringer med en digital skole og vi forventet et langt større fokus på digital omstilling for skolen og hva en slik omstilling har for skolebehov og prosessene for å klargjøre barn- og ungdom for voksenlivet. I analysen og grunnlagsdokumentet finner vi digitale forhold beskrevet under innsatsområde 7 i “Konsept for nye skoleanlegg” hvor det er omtalt som et forhold som er mest relatert til drift av bygningen. Den digitale revolusjonen har pågått i over 30 år og vi hadde forventet at man kan redegjøre for hvordan denne revolusjonen påvirker formålet med en skole, endringer i læringsprosessene samt endret bruk av hele den sosial 1 infrastrukturen. Med digital infrastruktur tenker vi også på endringer i krav og modenhet i digitale ferdigheter hos skoleadministratorer, lærere og elever. og hvordan denne endringen skal planlegges for. Men mulig dette ikke er en del av skolebehovsanalysen, men en annen analyse av skolens infrastruktur.

6. Vi observerer at det synes som om det er stillstand i arbeidet med ny Bryn skole. Hva skjer her? Planhorisonten for en ny skole til erstatning av Bryn og Hammerbakken er så lang at det bør kommuniseres hva som er kortsiktige tiltak. Fravær av kommunikasjon om hva som skjer skaper uro i befolkningen. Argumentene til motstanderne av nedleggelse av skolen relatert til avstand, farlig vei/elv og annet har heller fått større enn mindre betydning. I tillegg er det nå et spørsmål om leirgrunnen på Bryn gjør det mulig å bygge en skole på tomten. Lokalisering av en skole på Bryn bryter etter vår vurdering 4 av 8 innsatsområder i konseptet for nye skoleanlegg i Bærum.

7. Styret i Kolsås Vel er samstemt i at vi ønsker både barneskole og ungdomsskole der det er trygt og godt å være. Styret ser viktigheten av kort vei til boligområdene og sentral beliggenhet i forhold til et vedtatt knutepunkt for stedsutvikling. Dette er i tråd med anbefalinger fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet i deres Bygg21 rapport. Se bl.a. 10 kvalitetsprinsipper for bærekraftige bygg og områder. Nedlegging av Hauger ungdomsskole er etter vår oppfatning ikke i tråd med ovenstående prinsipper eller kommunens planer forøvrig.

Styret vil uttrykke at vi setter pris på å bli invitert til samarbeid om planleggingen i kommunen.

Vi håper rådmannen kan benytte våre innspill og ønsker lykke til i det videre arbeidet.

mvh Styret i Kolsås Vel 9. april 2021