Begrenset høring Strand – etappe 1 – E18-korridoren Lysaker – Ramstadsletta med tverrforbindelse Gjønnes – Fornebu – områderegulering. Oslopakke 3
Styret i Bærum Velforbund behandlet i sitt møte 25. januar den framlagte planen. Forslagene var også tema på medlemsmøte 17. februar.
Bærum Velforbund går mot forslaget slik det foreligger, og mener dette gir en utålelig belastning for beboere og boligområdet, og kan gi vesentlig vanskeligere trafikkavviklingen i området. Etappeinndelingen er uhensiktsmessig for en miljømessig løsning for ny E18 og påfører samfunnet unødvendige merkostnader.
Bakgrunn
Resultatet av forhandlingene om ny Oslopakke 3 førte til vesentlige endringer i de fremdriftsplaner som Statens Vegvesen hadde utarbeidet for prosjektet, og som innebar at 1. etappe, Lysaker – Ramstadsletta, skal avsluttes på Strand. De negative konsekvensene av dette politiske kompromisset er svært store.
Våre medlemmer fikk en grundig orientering av Statens Vegvesen i et informasjonsmøte denne måneden. Flere boliger må nå fjernes og flere boligeiendommer blir sterkt berørt som følge av den nye løsningen. Økt trafikkbelastning i boligområdet bidrar til det negative bildet.
Bærum Velforbund er invitert til å avgi en uttalelse til en begrenset høring som omhandler den nye løsningen. Vi har valgt ikke å avgi noen konkret høringsuttalelse fordi den tekniske side ved løsningen, berører beboerne i et avgrenset område, hvor det er den lokale velforening som beboerne primært må henvende seg til i den grad man ønsker støtte. I nevnte møte ble det uttrykt frustrasjon og fortvilelse fra flere de tilstedeværende som blir rammet.
Løsningen som foreslås viser at det er behov for en ny politisk avklaring som gir rom for mer samfunnsgagnlige løsninger.
Inndeling i etapper må gi rasjonelle gode løsninger
Siden Bærum Velforbund er en paraplyorganisasjon for alle vellene og dermed skal fremstå som talerør for alle lokalmiljøene i kommunen, er vi opptatt av hele strekningen av E18 gjennom Bærum.
E18 saken har vært en av de viktigste sakene for forbundet i mange år som følge av den betydning E18 har for utviklingen av Bærumssamfunnet. Som en barriere mellom ytre og indre deler av kommunen, utgjør dagens utdaterte veiløsning en stor utfordring for bo- og oppvekstmiljøet i store deler av kommunen.
Ny E18 vil også være avgjørende for regions-utviklingen og ansees som et av de viktigste nasjonale vegprosjekter. Disse kjensgjerninger burde ansees som en garanti for at arbeidet med ny E18 ble igangsatt så snart som mulig. Det foreligger en godt gjennomarbeidet plan som bedret forholdene for alle transportbrukere der de samlede miljømessige gevinster var store.
Vi mener at utfallet av Oslopakke 3 forhandlingene ikke bør bli stående når man nå ser resultatet. Konsekvensene av forhandlingsresultatet var selvfølgelig ikke mulig å ha full oversikt over for forhandlingspartene fordi løsningen ble til i en hektisk forhandlingsprosess.
Dette er erkjent senere, bl.a. i et intervju som Aftenposten hadde 26. januar med samferdselsbyråden i Oslo. Pressen har omtalt konsekvensen av forhandlingsvedtaket i flere artikler etter at reviderte planer er utarbeidet og kostnadsberegnet på bakgrunn av vedtaket. Man konstaterer at:
- flere mister sine eiendommer
- det fører til mer støy
- tilretteleggingen for syklende blir dårligere – bussen må overta sykkelbro
- det blir mer trafikk på lokalveiene langs E18
- bygging av strekningen Lysaker – Strand øker med 200 mill. kroner
Dette er altså de direkte konsekvensene av at bygging av ny E18 må avsluttes på Strand.
Løsningen må bli gjennomføring fram til Ramstadsletta.
Byråden begrunner vedtaket i overnevnte intervju om at etappe 1 skal avsluttes på Strand og ikke som opprinnelig planlagt på Ramstadsletta - med at ”det er viktigst for oss at det ikke blir flere biler til Oslo”. Vi kan ikke se at det er noen logisk sammenheng mellom denne begrunnelse og kravet om å forkorte 1. etappe. Oslo har flere og bedre virkemidler tilgjengelig for å oppnå en begrensning i bilbruk inn til hovedstaden.
Denne situasjon er skapt i politiske forhandlinger og må løses av politikerne. Vi har fulgt prosessen frem til denne kompromissløsningen og kjenner godt partenes primærstandpunkter og de politiske ståsteder og prioriteringer som kommer til uttrykk i vedtaket. Det er åpenbart forvaltningens plikt å følge opp politiske vedtak uten å skjele til konsekvensene. Dette er lojalt blitt gjort av Statens Vegvesen og Bærum Kommune og prosessene går videre med de store personlige og samfunnsmessige konsekvenser som ovenstående opplisting viser. Dette bekymrer oss også fordi vi mener det øker risikoen for nødvendig modernisering av E18.
Vi føler oss nokså sikkre på at vi ikke trenger å overbevise det nåværende politiske flertall verken i kommunen, på fylkesnivå eller nasjonale plan, om at 1. etappe bør omfatte strekningen Lysaker – Ramstadsletta, som foreslått av Statens Vegvesen.
Denne henvendelsen er derfor en oppfordring til de politikere som mottar denne henvendelsen om å bruke alle anledninger og alle muligheter for å få gjennomført utbyggingen slik som Statens Vegvesen har anbefalt.